Varför får jag finnar?

Vet inte vad som hände med förra inlägget, men inga av bilderna gick att se. Åh blir så less då tekniken inte vill samamrbeta:(
 
Idag så tänkte jag förklara väldigt enkelt om finnar. Jag har inte haft så mycket problem med det men vet att många i min ålder kämpar med det. Så tänkte förklara lite enkelt hur du ska vårda din hud för att undvika utbrott.
 
Till att börja med måste vi veta bakrunden till finnar. 
 
Överallt på vår kropp finns talgkörtlar, ur dem kommer talg som man kan säga är kroppens egna mjukgöring. Om öppningen täpps igen så kommer inte talget ut och det talgkörteln blir inflamerad. Där har vi våran finne! Många försöker torka ut sina finnar med olika syror och tvättar ansiktet frenetiskt. Detta kommer bara öka talgproduktionen då huden torkar ut mer.
 
-Du vill därför återfukta din hud så mycket som möjligt. Jag rekomenderar att köpa något från apoteket då de flesta komersiella hudkrämerna du kan köpa på ica ofta innehåller över 50% vatten.
 
- Tvätta bort ditt smink! Man ska inte överdriva sin tvättning av ansiktet men om man har smink på dagen är det så viktigt att man tvättar bort det på kvällen. Sminket täpper annars igen talkörtelns öpnning och du får mera finnar. Jag rekomenderar att använda en tvål med ph-värde mellan 5 och 6 eftersom att hudens egna ph är kring 5,5 och man vill irritera huden så lite som möjligt. Jag brukar alltid ta ansiktsmjölk efter jag tvättat mitt bort mitt smink, smörjer det över hela mitt ansikte och torkar sedan bort det försiktigt med en handuk. Det kan vara svårt att få bort allt smink från huden så var väldigt noggran och ha flera steg. 
 
Skulle nog säga att det är mina två bästa tips för att slippa finnar. 
 

Kommentarer

Kommentera och få en kaka!

Ditt namn:
Lat?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Komentaren:

Trackback